v.a. 799
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
24-05-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 125 korting
i
Kassakorting
i
Voorwaarden Kassakorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is niet geldig op onze zelf samenstellen reizen
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt t/m 14 januari 2025
Inspirerend Istanbul
5 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 799
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
24-05-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Kassakorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is niet geldig op onze zelf samenstellen reizen
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt t/m 14 januari 2025
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische informatie
Ontdek de veelzijdigheid van Istanbul
  • Inclusief entreegelden t.w.v. ca. € 83 p.p. én openbaarvervoerskaart
  • Verblijf in een centraal gelegen en comfortabel viersterrenhotel
  • Op ontdekking met onze echte Istanbul kenner
  • Boottocht over de Bosphorus
  • Stadstour inclusief bezoek Hagia Sophia, Blauwe Moskee, Topkapi Paleis
  • Kleine groepen met maximaal 22 deelnemers
Maak onder leiding van onze Istanbul kenner kennis met deze wereldstad, de enige stad ter wereld die zich uitstrekt over twee continenten, Europa en Azië. Uiteraard bezoeken we de hoogtepunten in het historische centrum zoals het Topkapi Paleis, de Hagia Sophia, de Blauwe Moskee en de Grote bazaar, maar we maken ook kennis met de minder bekende wijken van de stad. In het Aziatische gedeelte slenteren we door de smalle straatjes van de gezellige en sfeervolle wijk Kadikoy en genieten we van een Turkse thee met een simit, een rond traditioneel broodje met sesamzaadjes. Een boottocht over de Bosphorus ontbreekt natuurlijk ook niet.

Naast de stadstours met de groep is er ook nog voldoende tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen. We reizen door de stad met het openbaar vervoer, dat is in deze drukke stad de snelste manier om van A naar B te komen. Een unieke ervaring is de metro onder de Bosphorus door, de enige metro ter wereld onder een rivier die twee continenten met elkaar verbindt.

Dagprogramma

Dag 1Aankomst Istanbul
  • Heenvlucht
  • Ontmoet de Nederlandssprekende reisleider
  • Rest van de dag ter vrije besteding
  • Overnachting Istanbul
Hoş geldiniz! Welkom in Istanbul! Met zijn 15 miljoen inwoners de grootste stad van Turkije én de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt. Istanbul ligt aan beide zijden van de rivier Bosphorus, die de stad scheidt in een Europees en Aziatisch deel, met de Gouden Hoorn als natuurlijke haven in het Europese deel en de Zee van Marmara aan de zuidkant. Istanbul is jarenlang de hoofdstad van het Romeinse rijk geweest en heette toen Constantinopel. Na een vlucht van circa 3,5 uur bent u direct in een compleet andere wereld. Op de luchthaven wordt u opgewacht door de Nederlandssprekende reisleider die u per privétransfer naar het hotel brengt. Ons hotel is gelegen in de wijk Sisli en ligt op slecht 3 minuten lopen van de metro waarmee u binnen no time in hartje Istanbul bent. In Taksim bent u in vijf minuten en in twintig minuten in het historische centrum. De rest van de dag heeft u ter vrije besteding. In de omgeving van het hotel zijn diverse restaurants, koffietentjes en het grootste winkelcentrum van de stad.
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Avantgarde Sisli Hotel
Istanbul Viersterren
Gratis WiFi Wasservice Restaurant Sportfaciliteiten Bar Airco bij accommodatie

Het moderne Avantgarde Sisli Hotel ligt in de bruisende wijk Sisli in Istanbul. Breng een bezoek aan het vlakbij gelegen Dolmabahçe Paleis aan de Bosphorus. Shopliefhebbers kunnen hun hart ophalen in een van de grootste winkelcentrums in Europa, het Cevahir Winkelcentrum. Geniet in het mooie restaurant van lokale of internationale gerechten, relax in de comfortabele lounge of maak gebruik van de moderne fitness. De kamers beschikken over airconditioning, gratis WiFi, een TV en een badkamer met een haardroger, gratis toiletartikelen en douche.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

U kunt de groepsreis aanvullen en afstemmen op uw persoonlijke reiswensen. Dat kan door individuele extra’s aan deze rondreis toe te voegen. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.

Turks gerecht

Istanbul - Turkse avond in een traditioneel restaurant

Excursie
Deze avond staat in het teken van de Turkse cultuur met een onvergetelijke avond in een traditioneel Turks restaurant! Geniet van een uitgebreid feest van de authentieke Turkse keuken terwijl u tegelijkertijd wordt vermaakt met liveoptredens zoals buikdansen, volksdansen en traditionele muziek. Deze levendige en kleurrijke ervaring biedt een perfecte mix van eten, muziek en dans, waardoor u een echt voorproefje krijgt van het rijke cultuur van Turkije.

Duur: ca. 3 uur
Inclusief: transfers, lokale gids en entreegelden.

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. €90 per persoon.
Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (3)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Handbagage (zie Praktische informatie)
  • Bustransfer van luchthaven – hotel v.v.
  • Vervoer per openbaar vervoer in de stad
  • Verblijf in goed verzorgd viersterrenhotel
  • Iedere dag ontbijt
  • Nederlandssprekende reisleider van dag 1 t/m 3 en dag 5
  • Stadstour met bezoek aan Haghia Sophia, Blauwe Moskee en Basilica Cisternen
  • Bezoek aan Topkapi Palace
  • Prikkel al uw zintuigen op de Grand Bazar en de kruidenbazar
  • Cruise over de Bosphorus
  • Bezoek aan zowel Aziatische- als Europese deel
  • Slenter door de pittoreske straatjes van de wijk Kadikoy
  • Koffie- of thee inclusief Turkse simit
  • Entreegelden voor alle monumenten tijdens de stadstours
Exclusief
  • Ruimbagage (zie Praktische informatie)
  • Eventuele optionele excursies (zie Extra's)
  • Overige maaltijden
  • Fooien voor reisleider en chauffeur (circa € 5 per persoon per dag)
  • Overige fooien
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst Istanbul
  • Heenvlucht
  • Ontmoet de Nederlandssprekende reisleider
  • Rest van de dag ter vrije besteding
  • Overnachting Istanbul
Hoş geldiniz! Welkom in Istanbul! Met zijn 15 miljoen inwoners de grootste stad van Turkije én de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt. Istanbul ligt aan beide zijden van de rivier Bosphorus, die de stad scheidt in een Europees en Aziatisch deel, met de Gouden Hoorn als natuurlijke haven in het Europese deel en de Zee van Marmara aan de zuidkant. Istanbul is jarenlang de hoofdstad van het Romeinse rijk geweest en heette toen Constantinopel.

Na een vlucht van circa 3,5 uur bent u direct in een compleet andere wereld. Op de luchthaven wordt u opgewacht door de Nederlandssprekende reisleider die u per privétransfer naar het hotel brengt. Ons hotel is gelegen in de wijk Sisli en ligt op slecht 3 minuten lopen van de metro waarmee u binnen no time in hartje Istanbul bent. In Taksim bent u in vijf minuten en in twintig minuten in het historische centrum. De rest van de dag heeft u ter vrije besteding. In de omgeving van het hotel zijn diverse restaurants, koffietentjes en het grootste winkelcentrum van de stad.
Dag 2Stadstour Istanbul
  • Stadstour met bezoek aan de Hagia Sophia, Blauwe Moskee en Topkapi Paleis
  • Prikkel al uw zintuigen op de Grand Bazaar
  • Overnachting Istanbul
We gaan samen met onze reisleider met de metro op pad naar het historische centrum van de stad, waar u een dag vol hoogtepunten te wachten staat. Hét symbool van de stad en een van de bekendste bouwwerken is de Hagia Sophia. Een indrukwekkend bouwwerk dat reeds in de 6e eeuw als Byzantijnse kerk gebouwd werd, eeuwen later een Ottomaanse moskee werd, in 1935 een museum en sinds 2020 weer een moskee. Binnen bewondert u de indrukwekkende architectuur, prachtige fresco’s, mozaïeken, kroonluchters, decoraties en de prachtige koepel.

Vervolgens gaan we naar de enige moskee ter wereld met zes minaretten, de Sultan Ahmet moskee, beter bekend als de Blauwe moskee. Niet omdat deze van de buitenkant helemaal blauw is, maar deze wordt zo genoemd vanwege de met 20.000 blauwe tegeltjes gedecoreerde binnenkant. Via het Hippodroom, in de Romeinse tijd een paardenrenbaan, nu enkel nog een ovaalvormig plein met twee obelisken, lopen we naar de ondergrondse Basilica Cisterne. In dit sfeervol verlichte ondergrondse waterreservoir wandelt u tussen de prachtig gedecoreerde zuilen langs het water.

Het Topkapi Paleis is gelegen aan de rivier de Bosphorus en was de residentie van de Ottomaanse sultans. We wandelen door verschillende gebouwen, (schat)kamers, het harem gedeelte en paviljoens, de een nog mooier gedecoreerd dan de ander. Ook bewonderen we de prachtige tuin, binnenplaatsjes en het uitzicht over de stad.

We eindigen de dag in een van de grootste overdekte markten ter wereld, de Grand Bazaar. Prikkel al uw zintuigen in dit labyrint van straatjes met winkels en maak zeker gebruik van uw afdingcapaciteiten. Van tapijten en leer, tot lampjes, kruiden, verse groenten en souvenirs, er is van alles te koop. Na deze enerverende stadstour heeft u de avond ter vrije besteding.
Goed om te weten
Voor een bezoek aan een moskee moet u zich bedekt kleden. Voor vrouwen geldt dat knieën, schouders en haren bedekt zijn. Mannen moeten een lange broek aan en de schouders moeten ook bedekt zijn. Schoenen moeten altijd uit als u een moskee betreedt.

Weetje
De Basilica Cisterne kan tot wel 80.000 kubieke meter water opvangen.
Dag 3Boottocht over de Bosphorus rivier
  • Prikkel al uw zintuigen in de kruidenbazaar
  • Boottocht over de Bosphorus rivier
  • Turkse thee met simit
  • Bezoek Aziatische deel van de stad
  • Slenteren door de pittoreske straatjes van de wijk Kadikoy
  • Overnachting Istanbul
In de Spice Bazaar is de lucht gevuld met exotische aroma’s van kruiden en specerijen. We slenteren door de overdekte gangen langs de kleurrijke stalletjes en leren over het gebruik en het nut van verschillende kruiden. Houd uw camera gereed, want deze bazaar is erg fotogeniek.

Vervolgens gaan we aan boord voor een uur durende boottocht over de Bosphorus. Vanaf het water hebben we goed zicht op het Dolmabahçe paleis, de Ortaköy moskee, het Rumeli fort en de Maidentoren. Ook varen we onder de iconische Bosphorusbrug door en zien de traditionele Yali-huizen langs de oevers. Deze schilderachtige cruise biedt prachtige uitzichten op zowel de Europese als de Aziatische kant van de stad en combineert historische en moderne bezienswaardigheden.

Eenmaal aan wal vervolgen we onze tour naar de levendige en gezellige wijk Kadikoy, waar we even pauzeren met een kopje Turkse thee en een simit. We nemen weer de metro en stappen op de Marmaray Tunnel Metro, die onder de Bosphorus de Aziatische en Europese delen van de stad met elkaar verbindt. Het is de eerste tunnel ter wereld onder water die twee continenten met elkaar verbindt. Via de brug met de vissers lopen we naar de Galatatoren voor een fotostop. Deze toren is al eeuwenoud en heeft dienst gedaan als gevangenis, vuurtoren, uitkijktoren en sterrenwacht. Dit 67 meter hoge iconische monument wordt vandaag de dag vooral beklommen vanwege het prachtige uitzicht over de Bosphorus en de Gouden Hoorn (niet inclusief).

Via de winkelstraat Istiklal Street eindigen we deze dag bij het beroemde Taksim plein. Probeer hier ook zeker de streetfood specialiteit ''wet hamburger''. Dit is een hamburger die wordt bedekt met een speciale tomatensaus en vervolgens wordt gestoomd, waardoor het broodje doorweekt raakt en de smaken diep in het broodje trekken. Aanrader!
Weetje
Volgens de legende werd de Maidentower, de zogenaamde Meisjestoren, door een Ottomaanse sultan gebouwd om zijn dochter te beschermen, nadat voorspeld was dat ze op haar 18e verjaardag zou sterven. Hij sloot haar op in de toren, maar toch kwam de voorspelling uit en werd ze alsnog gebeten door een slang die zich in een fruitmand had verstopt en stierf op haar 18e verjaardag.
Dag 4Vrije dag in Istanbul
  • Vrije dag
  • Overnachting Istanbul
Vandaag een hele dag om op eigen gelegenheid de stad verder te ontdekken. Ideaal dat u nog gebruik kunt maken van de openbaarvervoerskaart! U kunt bijvoorbeeld de Galatatoren beklimmen en genieten van het uitzicht. Shopliefhebbers kunnen terecht in de bekende winkelstraat Istiklal Caddesi of in de bazaars. Of bezoek de trendy en artistieke wijk Karakoy of de levendige en charmante wijk Kadikoy. Ga lunchen met verse vis in een van de (vis)restaurants onder de Galatabrug met zijn vele vissers. Of bezoek een van de vele musea die in de stad te vinden zijn. Er is genoeg te zien, te proeven, te ervaren en te beleven.

Ook 's avonds hoeft u zich niet te vervelen. Boek optioneel een dinercruise over de Bosphorus of in een traditioneel restaurant. Of dompel u onder in de eeuwenoude traditie van het badhuis, de hamam. Voor meer informatie over de optionele excursies verwijzen wij u naar het tabblad Extra's.
Weetje
Op de Galatabrug over de Gouden Hoorn staan rijen vissers die hun hengel over de reling van de brug uitwerpen. Er staan zowel amateurs als professionele vissers die leveren aan de restaurants onder de brug. Vissen op de brug is een traditie die al generaties langs mee gaat.
Dag 5Vertrek Istanbul
  • Transfer naar de luchthaven van Istanbul
  • Terugvlucht Amsterdam
Geniet nog even van dat ene leuke terrasje of restaurant, koop nog een laatste souvenir of wandel nog even door die ene leuke wijk tot het tijd is om in de bus te stappen richting de luchthaven van Istanbul. Tijdens de terugvlucht naar Amsterdam blikt u terug op alle indrukken die u heeft opgedaan de afgelopen dagen.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 1 - 5
Avantgarde Sisli Hotel
Istanbul Viersterren
Gratis WiFi Wasservice Restaurant Sportfaciliteiten Bar Airco bij accommodatie

Het moderne Avantgarde Sisli Hotel ligt in de bruisende wijk Sisli in Istanbul. Breng een bezoek aan het vlakbij gelegen Dolmabahçe Paleis aan de Bosphorus. Shopliefhebbers kunnen hun hart ophalen in een van de grootste winkelcentrums in Europa, het Cevahir Winkelcentrum. Geniet in het mooie restaurant van lokale of internationale gerechten, relax in de comfortabele lounge of maak gebruik van de moderne fitness. De kamers beschikken over airconditioning, gratis WiFi, een TV en een badkamer met een haardroger, gratis toiletartikelen en douche.

Lees meer
Extra's
U kunt de groepsreis aanvullen en afstemmen op uw persoonlijke reiswensen. Dat kan door individuele extra’s aan deze rondreis toe te voegen. Hieronder ziet u de verschillende mogelijkheden die wij bij deze reis bieden.
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (ter plaatse boeken en betalen)

Bekijk hieronder de optionele excursiemogelijkheden, die ter plaatse worden aangeboden (en betaald).

Turks gerecht

Istanbul - Turkse avond in een traditioneel restaurant

Excursie
Deze avond staat in het teken van de Turkse cultuur met een onvergetelijke avond in een traditioneel Turks restaurant! Geniet van een uitgebreid feest van de authentieke Turkse keuken terwijl u tegelijkertijd wordt vermaakt met liveoptredens zoals buikdansen, volksdansen en traditionele muziek. Deze levendige en kleurrijke ervaring biedt een perfecte mix van eten, muziek en dans, waardoor u een echt voorproefje krijgt van het rijke cultuur van Turkije.

Duur: ca. 3 uur
Inclusief: transfers, lokale gids en entreegelden.

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. €90 per persoon.
Lees minder
Avondsfeer van Istanbul

Istanbul - Diner tijdens boottocht op de Bosphorus

Excursie
Beleef een magische avond tijdens het diner op de Bosphorus. Geniet van verrukkelijke Turkse gerechten terwijl u langs prachtige verlichte bruggen, herenhuizen en paleizen vaart. Beleef traditionele Turkse entertainment met live muziek en volksdansoptreden, met het prachtige avonddecor van Istanbul op de achtergrond.

Duur: ca. 3 uur
Inclusief: transfers, lokale gids en entreegelden.

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. €100 per persoon.
Lees minder
Hamam

Istanbul - Turkse badervaring (Hamam)

Excursie
Geniet van een authentieke Turkse bad ervaring in een van de historische Hamams van Istanbul. Laat u verwennen met een verfrissende scrub en geniet van een rustgevende massage. Ontspan in de prachtig betegelde stoomkamers.

Duur: ca. 1.5 uur
Inclusief: transfers, lokale gids en entreegelden.

Minimaal 2 deelnemers – Prijs: ca. €100 per persoon.
Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Bijkomende kosten ter plaatse

Als u een reis naar Istanbul boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, toeristenbelasting, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Entreegelden
Alle entreegelden van de excursies & bezienswaardigheden zoals beschreven in het dagprogramma zijn inbegrepen in de reissom.

Fooienpot
Waar een bedrag voor service in Nederland standaard is inbegrepen in de prijzen, is dit in Turkije niet het geval. De salarissen in de servicesector liggen laag en het personeel is afhankelijk van fooien. Het geven van fooien in Turkije is dan ook zeer gebruikelijk. Tijdens uw reis staan er vele personen voor u klaar, zoals chauffeurs, gidsen, kofferjongens, restaurant- en hotelpersoneel. Een fooi is een uiting van waardering en wordt daarom erg op prijs gesteld.

Aan het begin van uw rondreis zal de reisleider een gezamenlijke fooienpot voorstellen, zodat u niet de hele dag fooien achter hoeft te laten. De reisleider betaalt van deze fooienpot alle gezamenlijke fooien, u hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. Op die manier kunt u rustig van uw vakantie genieten. De reisleider houdt een kasboek bij, dat voor iedereen inzichtelijk is. De richtlijn voor de fooienpot voor deze reis is ca. € 5,- per persoon. Dit bedrag kunt u ter plaatse in euro's betalen. De reisleider vertelt u waar u het beste kunt pinnen. De fooi(en) voor de reisleider zelf (en de vaste chauffeur) zijn niet bij dit bedrag inbegrepen

Een fooi is voor Nederlanders een blijk van waardering. De fooi(en) voor de reisleider en de chauffeur zijn niet inbegrepen, maar worden in Turkije gezien als belangrijke inkomstenbron. De verwachte fooi bedraagt € 5 per persoon per dag voor dag 1 en 5 en € 4 per persoon per dag voor dag 2 t/m 4, totaal ca. €27 per persoon voor deze reis.

Eten en drinken

Tijdens deze reis is elke dag ontbijt inbegrepen. Het diner is niet inbegrepen. Uw reisleider helpt u graag met tips voor leuke restaurants. Zo heeft u de vrijheid om zelf te bepalen waar, met wie en wat u gaat eten. Een indicatie voor de kosten van een diner: ca. € 10,00 - € 15,00 per persoon.

Zwaarte en mobiliteit

Tijdens deze rondreis laten wij u in een relatief korte periode kennis maken met de vele facetten van dit prachtige land. Voor deze rondreis is een normale basisconditie en goede mobiliteit noodzakelijk. Tijdens de diverse (stads)wandelingen en het bezoeken van bezienswaardigheden wordt er veel gelopen. Houd u er rekening mee dat de bus niet overal kan komen, waardoor u soms met uw bagage niet voor het hotel afgezet/ opgehaald kan worden. De rondreis is niet geschikt voor rolstoel- of rollatorgebruikers. In het geval u of één van uw reisgenoten niet over een goede gezondheid beschikt, verzoeken wij u om telefonisch contact met ons op te nemen. In overleg met u kunnen wij u adviseren welke reismogelijkheid het beste op uw wensen en conditie aansluit.

<

Ramadan

Het is mogelijk om tijdens de ramadan naar Turkije te reizen. Het kan dus voorkomen dat u een reis boekt die valt tijdens deze islamitische vastenmaand. De exacte periode wordt bepaald door de stand van de maan. Voor meer informatie over de ramadan en het Suikerfeest verwijzen wij u naar de landeninformatie op onze website.

Tijdens de ramadan is het niet toegestaan om in het openbaar te eten, drinken of te roken tussen zonsopkomst en zonsondergang. Monumenten, winkels, restaurants, etc. hanteren afwijkende openingstijden (sommigen zijn zelfs gesloten). Elk hotel heeft wel een restaurant waar u het ontbijt, de lunch of het diner kunt nuttigen, houdt u er wel rekening mee dat de openingstijden van het restaurant aangepast zijn.

<

Valuta optionele excursies

Naast de excursies die al in uw reisprogramma zijn opgenomen, kunt u ervoor kiezen om deel te nemen aan optionele excursies. Deze excursies kunt u ter plaatse via uw gids/uw chauffeur/de lokale agent bijboeken en betalen. Dit kan in euro’s.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

KLM
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Istanbul
11:40 uur - 16:05 uur
Istanbul
Amsterdam
17:00 uur - 19:35 uur

Goed voorbereid op reis

Turkije

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Turkije naar Beste reistijd Turkije .
turned_in Bijzondere feestdagen
De islamitische kalender van Turkije is onder Atatürk vervangen door de Gregoriaanse kalender. Deze kalender wordt gebruikt in Europa en in vele landen van de andere continenten. De belangrijkste islamitische feestdagen zijn wel bewaard gebleven: namelijk het Suikerfeest (Ramazan Bayramy) en het Offerfeest (Kurban Bayramy).

De ramadan is de islamitische vastenmaand die elk jaar 10 dagen naar voren schuift ten opzichte van onze kalender. Daarnaast wordt de exacte periode ook bepaald door de stand van de maan. Het is de negende maand van de islamitische kalender. Het eind van de Ramadan wordt gevierd met het zogenaamde Suikerfeest, ook wel ‘Ramazan Bayramy’ genoemd.

Het is tijdens de ramadan niet toegestaan in het openbaar te eten, drinken of te roken tussen zonsopkomst en zonsondergang. Tijdens de ramadan hanteren de monumenten, winkels, restaurants etc. andere openingstijden, sommige zijn zelfs gesloten. De meeste winkels gaan pas later op de dag open, maar sluiten ook later, vaak na middernacht. Elk hotel heeft wel een restaurant waar u het ontbijt, de lunch of het diner kunt nuttigen, houdt u er wel rekening mee dat de openingstijden van het restaurant aangepast zijn. Verder dienen de maaltijden over het algemeen binnen genuttigd te worden. Tijdens de ramadan zal er aangepast entertainment in de hotels plaatsvinden.

Indien u een rondreis maakt, dient u er rekening mee te houden dat uw chauffeur en/of gids de reis kan onderbreken om tijd te nemen voor het gebed.

Het Offerfeest (Kurban Bayramy) staat in het teken van de herdenking van Abraham.

Onder voorbehoud van de maanstand:
Ramadan 2024: 10 maart tot en met 9 april
Ramadan 2025: 28 februari tot en met 29 maart
Suikerfeest 2024: 10 april tot en met 12 april
Suikerfeest 2025: 30 maart tot en met 1 april
Offerfeest 2024: 16 tot en met 20 juni
Offerfeest 2025: 6 tot en met 10 juni

Turkije heeft naast religieuze feestdagen nog een aantal nationale feestdagen:
23 april: Dag van het Kind
01 mei: Dag van de Arbeid
19 mei: Herdenking van Atatürk
30 augustus: Dag van de Overwinning (dit is de viering van de overwinning van de Turks-Griekse onafhankelijkheidsoorlog in 1922)
29 oktober: Republiek dag

Tijdens de bovengenoemde en de bekende feestdagen zijn de meeste winkels, banken en overheidsinstellingen vaak gesloten.
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 220V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland/België.

Het kan voorkomen dat de stroom in het hotel uitvalt. Dit duurt meestal slechts enkele minuten. Een zaklantaarn kan dan handig zijn.
restaurant Eten en drinken
De Turkse keuken staat bekend als een van de meest diverse keukens ter wereld. De keuken is beïnvloed door de geschiedenis, culturele diversiteit, gunstige ligging en het gunstige klimaat. Door de strategische ligging van Turkije, zijn er met name invloeden uit Centraal-Azië en Europa te vinden. Doordat het land groot is en zich uitstrekt over twee continenten, kent het land ook verschillende klimaatzones en culturele invloeden wat leidt tot regionale variaties in gerechten.

Het diner wordt gezien als belangrijkste eetmoment in Turkije. De hoofdmaaltijden bestaan voornamelijk uit schapen- of lamsvlees, groenten, rijst (pilav), bulgur en vers brood. Het ontbijt, ofwel kahvalti, bestaat uit versgebakken brood, verse salade, kaas, eieren en een kop thee of koffie. Voor de lunch wordt een eenvoudige warme maaltijd of (bij warm weer) een frisse salade genuttigd.

Turkije staat bekend om verschillende herkenbare gerechten, waaronder de verschillende soorten kebabs. Denk bijvoorbeeld aan döner kebab, şiş kebab, köfte en shaslik. Het Turkse rijstgerecht Pilav zal ongetwijfeld op de menukaart terugkomen. De rijst wordt gegaard in bouillon en wordt geserveerd met groenten, kruiden en vlees. Het bladerdeeghapje Baklava is een populair nagerecht in Turkije.

Let op! Het water uit de kraan is niet geschikt voor consumptie. Het wordt aangeraden om flessen water aan te schaffen tijdens de reis. IJsblokjes worden veelal van kraanwater gemaakt, het advies is om deze niet te nemen.

De toeristische restaurants in Turkije kunnen Hollandse prijzen hanteren. Een maaltijd bij een lokanta (een eenvoudig restaurant met makkelijke maaltijden) is over het algemeen goedkoper.

Indicatie prijzen eten en drinken:
Lunch : ca. € 5,00
Diner : ca. € 10,00
Flesje water : ca. € 0,50
Flesje fris : ca. € 1,50
Glas bier (lokaal) : ca. € 2,50

De bovenstaande bedragen zijn richtbedragen en deze kunnen wijzigen. Daarnaast kan de koers van de euro en de lira wijzigen, waardoor de genoemde prijzen mogelijk anders worden.
euro_symbol Fooien
Tijdens uw reis in Turkije staan er veel mensen voor u klaar om u een zorgeloze vakantie te bieden, een fooi wordt dan ook zeer op prijs gesteld en wordt gezien als uiting van waardering. Het geven van fooien in Turkije is gebruikelijk.

Indicatie fooien
Chauffeur : 190 lira (ca. €5) per persoon per dag
Gids : 190 lira (ca. €5) per persoon per dag
Kamermeisje : 35 lira (ca. €1) per persoon per nacht
Kofferdrager : 35 lira (ca. €1) per persoon per koffer
In de meeste restaurants zullen er servicekosten bij de prijs zijn inbegrepen, daarentegen is een fooi van ca. 10 procent gebruikelijk.

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kan de koers van de euro en de lira wijzigen, waardoor de genoemde bedragen mogelijk anders worden.

Bovenstaande bedragen geven u een idee van de fooien. Een fooi geven is niet verplicht, uiteraard bent u hierin vrij om zelf te beslissen. Als u tevreden bent over de gids en/of chauffeur, kunt u aan het einde van de reis/excursie naar eigen inzicht een fooi geven. Dit zal zeker op prijs gesteld worden.
camera_alt Fotograferen
In Turkije vinden mensen het vaak leuk om gefotografeerd te worden. Als u mensen van dichtbij wilt fotograferen, vraag dan wel altijd eerst om toestemming. Respecteer het ook als zij niet op de foto willen. Neem de tijd en maak contact. Vooral kinderen vinden het vaak erg leuk om te poseren. Laat ook het resultaat zien als u een foto heeft gemaakt. Soms vragen mensen, zoals goochelaars en slangenbezweerders, om een kleine vergoeding voor de gemaakte foto. Neem geen foto's van mensen met berberapen, dit is een ernstig bedreigde diersoort.

Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden, militair terrein, bruggen, overheidsgebou­wen en havens en dergelijke te fotograferen.

Denkt u er aan voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s zijn buiten de grote steden meestal niet verkrijgbaar.
euro_symbol Geldzaken
De munteenheid van Turkije is de Lira (TRY). Als u hier klikt, vindt u de actuele wisselkoers.

Wij raden het u af om geld om te wisselen op de luchthavens van Turkije. In de grote steden is het mogelijk om met uw bankpas, voorzien van een Maestro- of Cirruslogo te pinnen. In de meeste hotels en de grotere winkels kunt u eveneens met creditcard betalen. Let u er wel op dat er niet met uw creditcard wordt gefraudeerd.

Ten slotte worden contante euro's vrijwel overal geaccepteerd. Let wel op dat de koersen minder gunstig kunnen uitvallen.

Als u hier klikt kunt u bij GWK Travelex uw buitenlandse valuta bestellen.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. Na een vaak lange vlucht krijgt u te maken met tijdsverschil, u ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een verre rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.
Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Vaccinaties en malariamiddelen
Wij raden u aan om altijd een deskundige te raadplegen over de benodigde vaccinaties en (malaria)middelen. De adviezen over voorkomende ziektes en middelen hiertegen wijzigen namelijk regelmatig. Advies vragen kan bij de GGD, uw huisarts of bij thuisvaccinatie. Klik hier om u aan te melden bij Thuisvaccinatie. Thuisvaccinatie komt bij u thuis voor de vaccinatie(s), ook in de avonduren. Na aanmelding nemen ze zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet u 4 tot 6 weken voor vertrek beginnen.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen
card_travel Kleding
Turkije heeft verschillende klimaatzones. Wij raden u daarom aan om praktische kleding mee te nemen welke makkelijk te combineren is met een jasje. Het is het handigst om met laagjes te werken. Luchtige, ruimvallende katoenen kleding is het meest comfortabel om te dragen. In de hoger gelegen gebieden kan het ’s avonds erg koud worden, zeker in de wintermaanden. Warme kleding, zoals een vest of een trui is dan handig. U zult merken dat er meer deuren voor u opengaan, als u zich wat betreft kleding en gewoonten aanpast aan de cultuur in Turkije.

Voor Turken is enigszins bedekkende kleding de norm. Het is daarom praktisch om comfortabele T-shirts/blouses met een korte en lange mouw en broeken en rokken tot minimaal op of iets onder de knie mee te nemen, dan zit u altijd goed. In religieuze plaatsen (moskeeën e.d.) zijn blote knieën en blote armen en schouders ongepast. Wanneer u deze van binnen wilt bezoeken, zorg dan dat u altijd een sjaal of vest mee neemt om blote schouders en knieën te bedekken.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Turkije
Jan Evertstraat 15
2514BS 's-Gravenhage
Tel: +31 70 302 31 01

Nederlandse Ambassade in Turkije
Mevlana Bulvarı
Yıldırım Kule No.221
06520 Çankaya Ankara
Turkije
Tel: +90 31 24 09 18 00
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn van maandag tot en met zaterdag open van 09.30 tot 19:00 uur. Banken of wisselkantoren zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 17.00 uur open. Postkantoren zijn van maandag tot en met zaterdag geopend tussen 08:00 en 17:30 uur. De meeste musea zijn op maandag gesloten. Het Topkapi Museum (Istanbul) is gesloten op dinsdag en het Mevlana Museum (Konya) is iedere dag geopend (onder voorbehoud van wijzigingen).

Tijdens nationale en religieuze dagen kunnen de bovenstaande openingstijden afwijken.
content_paste Paspoort en visum
Uw identiteitsbewijs of paspoort moet minimaal nog 6 maanden geldig zijn bij vertrek uit Turkije. Uw paspoort moet tenminste nog 1 lege pagina hebben.

Personen met een Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben geen visum nodig voor in Turkije bij een verblijf van 90 dagen. Als u langer dan 90 dagen in Turkije verblijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de Ambassade of het Ambassade van Turkije.

Alleen reizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
● Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
● Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
● Recent uittreksel gezagregister
● Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
● Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
● Het ouderschapsplan;
● Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
language Taal
De officiële taal van Turkije is Turks. Aan de westkust is het mogelijk om Frans te spreken. Daarnaast wordt er ook Koerdisch, Arabisch, Grieks en Armeens gesproken in Turkije. In de grote steden of toeristische gebieden spreken de meeste mensen een redelijk woordje Engels of Duits.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Turkije vrijwel overal mogelijk. Bijna in het hele land heeft u goed bereik. Bellen met uw mobiele telefoon en met de vaste telefoon vanuit uw hotelkamer kan erg duur zijn. De meeste hotels , restaurants en cafés hebben Wi-Fi, soms gratis en soms tegen vergoeding. In sommige hotels moet u bijbetalen voor een snellere verbinding (meestal nodig om -gratis- via WhatsApp te kunnen bellen) of is Wi-Fi alleen beschikbaar in gemeenschappelijke ruimtes, zoals de lobby.
update Tijdsverschil
Tijdens de zomertijd is het in Turkije een uur later dan in Nederland, tijdens de wintertijd twee uur later.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Turkije. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.