NRV- Frequently Asked Questions(FAQ)
v.a. 749
i
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
09-04-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Incl. 150 korting
i
Kassakorting
i
Voorwaarden Kassakorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is niet geldig op onze zelf samenstellen reizen
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt t/m 14 januari 2025
Levendig Lissabon
5 dagen | Groepsreis
Boek v.a. 749
Bekijk dagprogramma
Prijs p.p. is gebaseerd op:
Vertrekdatum
09-04-2025
Reisduur
5 dagen
Aantal personen
2 volwassenen
Voorwaarden Kassakorting
- Enkel geldig voor nieuwe boekingen met vertrek t/m 2026
- Korting is niet geldig bij het afnemen van enkel het reisgedeelte
- Korting is niet geldig op onze zelf samenstellen reizen
- Korting is al in de prijs verwerkt
- Deze actie loopt t/m 14 januari 2025
Overzicht
Data & Prijzen
Dagprogramma
Hotels
Extra's
Reisleiding
Praktische informatie
Verken de charmes van de witte stad
  • Hotel in het centrum van Lissabon
  • Op ontdekking met onze echte Lissabon-kenner
  • Inclusief een unieke street art tour door Lissabon
  • Stadstour inclusief bezoek aan o.a de populaire wijken Alfama, Bairoo Alto en Belém
  • Beleef een authentieke Fado-avond in hartje Lissabon
  • Kleine groepen met max. 22 deelnemers
Ga mee op groepsreis naar de oudste stad van West-Europa! Lissabon is een dynamische stad vol geschiedenis, cultuur en prachtige uitkijkpunten. Deze stedentrip is de ultieme manier om samen met andere reizigers deze bijzondere stad te verkennen. We laten ons door de lokale Lissabon-kenner meevoeren door sfeervolle straatjes, wandelen over historische pleinen en ontdekken de rijke geschiedenis van deze stad. Natuurlijk bezoeken we de belangrijkste bezienswaardigheden in het historische centrum, zoals het imposante Jerónimos-klooster en de iconische Torre de Belém. Daarnaast duiken we in de moderne kunstwereld van Lissabon tijdens een street art tour. De stad staat bekend als een belangrijk centrum voor street art in Europa en heeft een levendige graffiti-cultuur. Of we nu door de betoverende straatjes van Alfama slenteren, genieten van een versgebakken pastel de nata, of geïnspireerd raken door de kleurrijke graffitikunst, onze reis naar Lissabon wordt gegarandeerd onvergetelijk!

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Lissabon
  • Heenvlucht
  • Ontmoeting met onze lokale Nederlandstalige reisleider
  • Eerste overnachting Lissabon
Bem-vindo a Lisboa, de betoverende hoofdstad van Portugal! Na een comfortabele vlucht wordt u op de luchthaven opgewacht door onze Nederlandstalige reisleiding en naar uw hotel gebracht. Zodra u bent ingecheckt in het centraal gelegen 4-sterrenhotel, heeft u de gelegenheid om even te ontspannen na uw reis of kies ervoor om alvast de stad in te duiken en proef alvast de sfeer van deze fantastische stad! Begin uw avond met het verkennen van de smalle, kronkelende straatjes van de wijk Alfama vol traditionele huizen en gezellige cafés. Klim naar het uitkijkpunt Miradouro de Santa Luzia om te genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de Taag-rivier bij zonsondergang. U kunt uiteraard voor tips en aanbevelingen terecht bij uw reisleider!
Bekijk het volledige programma

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Hotel Turim Europa
Lissabon Viersterren
Bar Restaurant Gratis WiFi Sportfaciliteiten Airco bij accommodatie

Turim Hotel Europa is gelegen in het hart van Lissabon, op slechts 10 minuten lopen van het beroemde Eduardo VII Park. Het dichtstbijzijnde metrostation is op loopafstand van het hotel en biedt een directe verbinding naar het historische centrum van Lissabon, waar u binnen 5 minuten bent. In de directe omgeving van het hotel vindt u gezellige restaurants, cafés en winkels. Het hotel biedt gratis Wi-Fi en een 24-uurs receptie. In het restaurant van het hotel kunt u genieten van zowel lokale als internationale gerechten. De moderne kamers zijn uitgerust met een flatscreen-tv, een kluisje en een eigen badkamer.






Lees meer
Hotel Radisson Blu Lisbon
Lissabon Viersterren
Bar Restaurant Sportfaciliteiten Gratis WiFi Airco bij accommodatie

Radisson Blu Lissabon is een modern en stijlvol viersterrenhotel gelegen in de buurt van het stadscentrum van Lissabon en vlakbij de luchthaven. Binnen 15 minuten met de metro bevindt u zich in hartje Lissabon. Het hotel biedt comfortabele, goed uitgeruste kamers met moderne faciliteiten, waaronder gratis Wi-Fi. Het restaurant serveert zowel internationale als Portugese gerechten. Bovendien biedt het gemakkelijke toegang tot openbaar vervoer, waardoor de belangrijkste bezienswaardigheden van Lissabon eenvoudig te bereiken zijn. De kamers zijn voorzien van airconditioning, privé badkamer en thee/koffie faciliteiten.

Lees meer
Bekijk alle hotels

Extra's

Fado Avond, Lissabon

Lissabon - Authentieke Fado avond

Excursie
v.a. 88 p.p.
Beleef een magische Fado-avond in het bruisende hart van Lissabon! Fado, het kloppende hart van de Portugese cultuur, is een muziekgenre dat diepgeworteld is in de ziel van het land en zelfs erkend is als UNESCO-werelderfgoed. Deze optionele excursie neemt je mee op een emotionele reis, waar muziek, geschiedenis en traditie samenkomen in een intieme en authentieke sfeer. Ondertussen geniet u van een 3-gangen diner inclusief huiswijn en koffie/thee. Kortom, een onvergetelijke avond om uw stedentrip in Lissabon af te sluiten!

Lees minder
Bekijk alle mogelijkheden (2)

Praktische informatie

Specifiek voor deze reis
Vluchtinformatie
Goed voorbereid op reis
Veelgestelde vragen
Inclusief
  • Retourvluchten
  • Luchthavenbelastingen en brandstofheffing
  • Transfer van luchthaven - hotel v.v.
  • Verblijf in goed verzorgd 4* hotel
  • Iedere dag ontbijt
  • Nederlandssprekende reisleiding tijdens transfers en excursies
  • Stadstour door het oude centrum van Lissabon
  • Street art tour Lissabon
  • Pastel de Nata proeverij inclusief drankje
  • Entreegelden volgens programma
Exclusief
  • Overige maaltijden
  • Eventuele optionele excursies
  • Fooien
  • Toeristenbelasting ca. €4 p.p.p.n.
  • Calamiteitenfonds: € 2,50 per boeking
  • Reserveringskosten: € 40 per boeking
  • SGR bijdrage: € 5 per persoon

Dagprogramma

Dag 1Aankomst in Lissabon
  • Heenvlucht
  • Ontmoeting met onze lokale Nederlandstalige reisleider
  • Eerste overnachting Lissabon
Bem-vindo a Lisboa, de betoverende hoofdstad van Portugal! Na een comfortabele vlucht wordt u op de luchthaven opgewacht door onze Nederlandstalige reisleiding en naar uw hotel gebracht. Zodra u bent ingecheckt in het centraal gelegen 4-sterrenhotel, heeft u de gelegenheid om even te ontspannen na uw reis of kies ervoor om alvast de stad in te duiken en proef alvast de sfeer van deze fantastische stad!

Begin uw avond met het verkennen van de smalle, kronkelende straatjes van de wijk Alfama vol traditionele huizen en gezellige cafés. Klim naar het uitkijkpunt Miradouro de Santa Luzia om te genieten van een prachtig uitzicht over de stad en de Taag-rivier bij zonsondergang. U kunt uiteraard voor tips en aanbevelingen terecht bij uw reisleider!
Dag 2Ontdekkingstocht Lissabon
  • Stadsrondrit en wandeltocht door het historische centrum
  • Bezoek aan de wijk Belém
  • Vrije middag om zelf de stad te verkennen
  • Overnachting in Lissabon
Na ons ontbijt in het hotel starten we onze ontdekkingsreis door Lissabon met een panoramische rondrit door de stad. We beginnen in het hart van de stad, de Baixa-wijk, waar u kunt genieten van schitterende uitzichten op het imposante São Jorge-kasteel. De rit over de iconische 25 april-brug biedt een prachtig zicht op de rivier de Taag en de Christus Koning-standbeeld aan de overkant.
In de historische wijk Belém bezoeken we enkele van de meest beroemde bezienswaardigheden van Portugal. U ziet onder andere de Torre de Belém, een indrukwekkend fort dat uitkijkt over de rivier, en het Monument voor de Ontdekkingen, een eerbetoon aan de Portugese zeevaarders. We sluiten de ochtend af met een bezoek aan het imposante Jerónimos-klooster, waar u de gelegenheid heeft om (optioneel) de beroemde pastéis de Belém te proeven, een van de lekkerste zoetigheden van Portugal.

In de middag bent u vrij om zelf door de sfeervolle straten van Lissabon te dwalen. Of u nu kiest voor een wandeling door de levendige wijken Alfama en Bairro Alto, of liever een terrasje pakt op een van de vele pleintjes, Lissabon biedt eindeloze mogelijkheden om de stad op uw eigen manier te ontdekken.
Dag 3Tour langs de beste street art van Europa
  • Op zoek naar de straatkunst van Lissabon
  • Graffiti workshop (optioneel)
  • Tweede overnachting Lissabon
Na ons ontbijt gaan we een verborgen parel in de stad bezoeken, namelijk de street art van Lissabon! De stad is uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor straatkunst in Europa en trekt kunstenaars van over de hele wereld aan. Lissabon onderscheidt zich door de manier waarop street art niet alleen wordt gedoogd, maar vaak ook aangemoedigd door de lokale overheid, bedrijven en bewoners. Veel beroemde kunstenaars, zoals Vhils en Bordalo II, hebben kunstwerken achtergelaten in Lissabon. Tijdens de tour zullen we grote muurschilderingen ontdekken, maar ook op zoek gaan naar verborgen juweeltjes die verstopt zitten in steegjes of op onverwachte plekken in de stad. We zullen leren dat de street art een onderdeel is van de sociale en culturele identiteit van de stad. Het is een manier voor kunstenaars om in dialoog te treden met het publiek en het helpt de unieke sfeer van de stad te versterken.

Na deze indrukwekkende tour hebben we de mogelijkheid om onze eigen stempel te drukken door mee te doen aan een graffiti-workshop (optioneel). Afhankelijk van het weer zal dit binnen of buiten plaatsvinden. In de namiddag hebben we daarnaast de tijd om op eigen gelegenheid de stad te verkennen.
Dag 4Vrije dag in Lissabon
  • Een dag om zelf Lissabon te verkennen op uw eigen tempo
  • Op eigen gelegenheid een dagtrip naar Sintra en Estoril
  • Overnachting in Lissabon
Vandaag heeft u de volledige vrijheid om Lissabon op eigen houtje te verkennen. Ontdek in uw eigen tempo de verborgen parels van deze prachtige stad. Ga bijvoorbeeld naar Parque das Nações, het moderne deel van Lissabon, waar u het beroemde Oceanário de Lisboa kunt bezoeken, een van de grootste aquaria ter wereld. Of ga nog een keertje naar de oude wijken en geniet van de smalle straatjes, kleurrijke huizen en authentieke sfeer van wijken als Alfama en Bairro Alto. Vergeet niet een bezoek te brengen aan de bekende Mercado da Ribeira, waar u kunt genieten van allerlei lokale lekkernijen. Voor kunst- en geschiedenisliefhebbers zijn de beroemde musea van Lissabon een must. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan het Museu Nacional de Arte Antiga, waar u schitterende kunstcollecties kunt bewonderen, of het Museu do Fado, waar u meer te weten komt over de traditionele Portugese muziekstijl Fado. De avond kunt u afsluiten met een diner in een authentiek Fado-restaurant, waar de emotionele muziek uw laatste avond in Lissabon onvergetelijk zal maken.

Het is ook mogelijk om op eigen gelegenheid naar Sintra en de nabijgelegen kustplaatsen Estoril en Cascais te bezoeken. Neem de trein naar Sintra en dompel u onder in de sprookjesachtige sfeer van kleurrijke kastelen en paleizen, zoals het iconische Palácio da Pena en het mysterieuze Quinta da Regaleira. Reis daarna door naar Estoril en Cascais, twee charmante kustdorpen waar u geniet van verse visgerechten, prachtige stranden en een ontspannen sfeer. Dankzij de regelmatige treinen en een flexibel schema verkent u deze bestemmingen op uw eigen tempo en beleeft u in één dag een ideale mix van cultuur, geschiedenis en natuur. Vraag uw reisbegeleider voor meer informatie.
Goed om te weten
Bij Extra's vindt u meer informatie over het authentieke fado-diner

Dag 5Vertrek Lissabon
  • Vrije ochtend en middag
  • Transfer naar de luchthaven
  • Terugvlucht naar huis
Na een laatste ontbijt in het hotel heeft u de ochtend en middag vrij om nog wat laatste inkopen te doen of rustig te genieten van de stad. Dit is hét moment om nog even te wandelen door de sfeervolle straten van Lissabon, een kopje koffie te drinken op een terras, of de laatste souvenirs in te slaan.
In de loop van de middag worden we door onze chauffeur opgehaald bij het hotel voor de transfer naar de luchthaven. Tijdens de terugvlucht kunt u terugdenken aan alle mooie ervaringen en herinneringen die u tijdens deze bijzondere stedentrip heeft opgedaan.

Hotels

Hieronder ziet u een selectie van de accommodaties die wij tijdens onze groepsreizen gebruiken. De accommodaties die wij publiceren zijn voorbeeldhotels, waardoor het kan voorkomen dat u soms in andere accommodaties verblijft. Uiteraard zijn deze hotels van gelijkwaardige kwaliteit. De accommodaties worden regelmatig door ons bezocht en gecontroleerd op kwaliteit en service.

Dag 1 - 5
Extra's
Extra's

Bekijk hieronder de extra's die mogelijk zijn bij deze rondreis.


Excursies (van tevoren boeken en betalen)

Het is mogelijk om de onderstaande excursies aan uw boeking toe te voegen. Klik op boeken bij ‘data & prijzen’. Vervolgens kunt u tijdens het maken van de boeking bij de stap "Extra's" precies zien wat de kosten zijn.

Fado Avond, Lissabon

Lissabon - Authentieke Fado avond

Excursie
v.a. 88 p.p.
Beleef een magische Fado-avond in het bruisende hart van Lissabon! Fado, het kloppende hart van de Portugese cultuur, is een muziekgenre dat diepgeworteld is in de ziel van het land en zelfs erkend is als UNESCO-werelderfgoed. Deze optionele excursie neemt je mee op een emotionele reis, waar muziek, geschiedenis en traditie samenkomen in een intieme en authentieke sfeer. Ondertussen geniet u van een 3-gangen diner inclusief huiswijn en koffie/thee. Kortom, een onvergetelijke avond om uw stedentrip in Lissabon af te sluiten!

Lees minder
Graffiti workshop, Lissabon

Lissabon - Graffiti workshop

Excursie
v.a. 120 p.p.
Krijg de kans om uw creativiteit de vrije loop te laten tijdens een unieke graffiti-workshop! Onder begeleiding van een ervaren graffitikunstenaar gaat u aan de slag met spuitbussen en leert u de basisprincipes van deze moderne vorm van straatkunst. Of u nu kiest voor een kleurrijk ontwerp of uw naam in een uniek lettertype, deze workshop biedt u de mogelijkheid om uw eigen stempel achter te laten op een kunstwerk dat u zelf creëert. Afhankelijk van het weer zal de workshop plaatsvinden in een inspirerende binnenruimte of in de buitenlucht, waar u volop kunt experimenteren met kleur en techniek.
  • Bij minimaal 10 deelnemers zal deze excursie doorgaan.

Lees minder
Er zijn voor deze rondreis nog geen reviews beschikbaar.
Reisleiding
Wij weten hoe belangrijk een reisleider is voor het slagen van uw rondreis. NRV stelt dan ook hoge eisen aan al haar reisbegeleiders. Belangrijke criteria bij het selecteren van reisbegeleiders door NRV, of onze lokale partners, zijn: ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met Nederlandstalige groepen en diepgaande kennis van het land. Ons team is al jaren werkzaam in het toerisme. Onze reisleiders zullen zorgdragen dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt; zij zijn uw eerste aanspreekpunt bij vragen en zullen ervoor zorgen dat u alle facetten van uw bestemming leert kennen. Uiteraard kunt u ook bij hen terecht voor het boeken van optionele excursies tijdens de reis en leuke tips om te gaan lunchen en dineren.

Onze groepsreizen worden begeleid door een Nederlands- of Engelssprekende reisleider. Dit staat aangegeven bij de reis.

Praktische informatie

Hieronder staat alle beschikbare praktische informatie voor deze rondreis.

Specifiek voor deze reis

Ruimbagage en stoelen reserveren bij KLM

De ruimbagage tijdens de vluchten is bij deze reis niet inbegrepen. U kunt, indien gewenst, na ontvangst van uw e-ticket uw ruimbagage bijboeken via de website van KLM. Het e-ticket ontvangt u 10 tot 7 dagen voor vertrek bij uw reisbescheiden. Ook is het hier mogelijk om een stoel met extra beenruimte of een Economy Comfort stoel te reserveren. Het boeken van een stoel is wel al eerder (tegen betaling) mogelijk. Na boeking ontvangt u van ons de boekingscode waarmee u kunt inloggen op de website van KLM. Wanneer u wacht tot het online inchecken (30 uur voor vertrek), kunt u kosteloos een standaard stoel reserveren.

Bijkomende kosten ter plaatse

Hier is een aangepaste versie voor Portugal:

Als u een rondreis naar Portugal boekt, geeft u ter plaatse ook nog geld uit aan maaltijden, excursies, fooien etc. Om het voor u gemakkelijker te maken om de totale kosten in te schatten, geven wij hieronder een indicatie voor de bijkomende kosten van deze reis. Deze indicatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Indicatie prijzen eten en drinken Portugal
Lunch: ca. €7 - €10
Diner: ca. €25 - €35
Diner lokaal restaurant (prato do dia) ca. €8 - €12
Flesje water: ca. €1,00
Glas wijn: ca. €2,50
Glas bier (lokaal): ca. €2,00

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.

Eten en drinken

Tijdens deze reis is elke dag ontbijt inbegrepen. Om onderweg tijd te besparen, zal uw reisleider voorstellen om een aantal keren gezamenlijk te lunchen en/of dineren. Deelname is niet verplicht. Een indicatie voor de kosten van een lunch: ca. € 10 - 15 per persoon.

Uitvoering rondreis

Deze groepsrondreis wordt alleen uitgevoerd in de maanden april t/m juni en september t/m november.

Vluchtinformatie

De onderstaande vluchtschema's zijn voorbeeldvluchten, onder voorbehoud van wijzigingen. Klik op 'Meer informatie' voor informatie over bagage en (online) inchecken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Transavia

(Meer informatie)
Transavia
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Lissabon
07:30 uur - 09:35 uur
Lissabon
Amsterdam
20:35 uur - 00:35 uur
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Eindhoven
Lissabon
07:45 uur - 09:40 uur
Lissabon
Eindhoven
17:50 uur - 21:45 uur
KLM
Vertrek
Aankomst
Vluchttijden
Amsterdam
Lissabon
08:55 uur - 10:55 uur
Lissabon
Amsterdam
18:30 uur - 22:30 uur

Goed voorbereid op reis

Portugal

wb_sunny Beste reistijd
Ga voor meer informatie over de beste reistijd en het klimaat van Portugal naar Beste reistijd Portugal .
turned_in Bijzondere Feestdagen
25 april: vrijheidsdag
1 mei: dag van de arbeid
8 juni: sacramentsdag
10 juni: dag van Portugal
13 juni: st. Antonius
15 augustus: Maria Tenhemelopneming
5 oktober: dag van de republiek
1 november: allerheiligen
1 december: herstel van de onafhankelijkheid
8 december: onbevlekte ontvangenis
battery_charging_full Elektriciteit
De netspanning is 230V. U kunt dezelfde stekkers gebruiken als in Nederland.
restaurant Eten en drinken
Het eten in Portugal is vrij eenvoudig, maar hierdoor niet minder lekker. Portugal ligt voor een groot gedeelte aan het water en er wordt hierdoor voor de kust dan ook veel vis gevangen. Vanzelfsprekend spelen vis en schaaldieren een belangrijke rol in veel Portugese gerechten. Daarnaast heeft Portugal een zacht klimaat en licht golvende valleien, daardoor is er aan vlees en gevogelte geen gebrek. De meeste Portugese dorpen en steden hebben een wekelijkse of dagelijkse vers markt. In de grotere steden zijn er zelfs vaste overdekte vers markten, de mercado. Portugezen houden van eten en zij hebben dan ook een ander eetpatroon dan dat wij gewend zijn. Op de toeristische plaatsen hoeft u hier niets van te merken.

Het ontbijt van de Portugese stelt niet heel veel voor. Een gemiddelde Portugese gezin start de dag met een kop koffie en misschien een croissantje of een paar zoete broodjes of cake. Daartegenover past een stevige lunch wel in dit mediterrane leef- en eetcultuur. De lunch bestaat vaak uit warme maaltijden bestaande uit aardappel- of rijst met vis, vlees of kip. Er wordt dan ook echt tijd genomen voor de lunch. Voor het diner gaan de Portugezen niet eerder dan acht uur ’s avonds aan tafel. Tijdens het diner draait alles op vlees, vis of kip. Bacalhau (gedroogde kabeljauw) is een bekend Portugees gerecht. Populair zijn ook de sardientjes en kip piri-piri. Bij het eten hoort in Portugal natuurlijk een glas wijn en dan het liefst een van de betere wijnen.

Indicatie prijzen eten en drinken in Portugal
Lunch: ca. €10,00
Diner: ca. €30,00
Diner in lokaal restaurant "prato do dia": ca. € 8,00
Flesje water: ca. € 1,20
Glas wijn: ca. € 3,00
Glas bier (lokaal) ca. € 2,50

Vergeet in Portugal de fooi niet: het is in Portugal gebruikelijk om bij het afrekenen een fooi van ongeveer 10 procent van de rekening te geven.

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
euro_symbol Fooien
De Portugese bevolking is gewend hard te werken voor een fooi. Een fooi wordt dan ook gezien als waardering en dat u tevreden bent met de service die aan u is verleend. Fooi geven in Portugal is vergelijkbaar met Nederland. Het geven van een fooi wordt erg op prijs gesteld en wordt als aanvulling gezien op het salaris en daarmee goed meegenomen. Het geven van fooien is niet verplicht, als u niet tevreden bent over de service, wordt dit ook niet van u verwacht.

Indicatie fooien
Chauffeur: €1,- per persoon per dag
Gids: €1,- per persoon per dag
Kamermeisje: €1,- per persoon per dag
Kofferdrager: €1,- per koffer
Restaurant: 10% van de rekening

Dit zijn de richtbedragen. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen.
camera_alt Fotograferen
Over het algemeen is het geen probleem om te fotograferen, behalve bij monumenten en bij de meeste musea. Mocht u een lokale inwoner op de foto willen zetten is het wel zo beleefd om het eerst te vragen. Het is verboden om strategische plaatsen als vliegvelden en militaire terreinen te fotograferen. Denkt u eraan om voldoende geheugenkaartjes voor uw digitale (film)camera mee te nemen? Reservebatterijen en accu’s kunnen moeilijk te vinden zijn.
euro_symbol Geldzaken
Portugal gebruikt de euro. Pinpassen van de meeste Nederlandse banken zijn te gebruiken om te pinnen zonder extra kosten en u kunt hier ook in de meeste winkels mee betalen. U hoeft uw bankpas dan ook niet op wereld te zetten. Creditcard worden geaccepteerd, maar is relatief duur. Wij adviseren om bij kleine uitgaven, zoals bij een kop koffie of een broodje in contanten te betalen. Denk eraan dat u altijd een creditcard moet gebruiken als u een auto wilt huren.
local_hospital Gezond op reis
Reizen is intensief en daarom niet alleen ontspannend, maar soms ook vermoeiend. U ziet en onderneemt veel en u verblijft in een relatief korte periode op meerdere plaatsen. Soms zitten er lange reisdagen tussen. Ook de temperatuurverschillen met Nederland en het andere eten kunnen soms even wennen zijn, hoewel de meeste reizigers dat juist waarderen aan een rondreis!

Om optimaal te genieten is het belangrijk dat u goed naar uw lichaam luistert en ook af en toe rust neemt als dat nodig is.

Medicijnen
Wij adviseren u om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denkt u hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, uitdroging, diarree, verstopping en reisziekte. Daarnaast een middel tegen insectenbeten dat DEET bevat.

Neemt u medicijnen of slaapmiddelen mee op reis? Checkt u dan voor vertrek welke documenten u nodig heeft om de medicatie mee te kunnen nemen, om problemen bij de douane te voorkomen. Neem de nodige papieren mee in uw handbagage.

Legionella
Wij raden u aan om, bij aankomst in uw hotelkamer, eerst het warme en dan het koude water (ook van de douche en het bad) twee minuten te laten doorstromen. Ventileer ondertussen goed (raam open) of verlaat de kamer even. In stilstaand water kan zich de legionella bacterie ontwikkelen, die u op deze manier doeltreffend bestrijdt.

Check uw reisverzekering!
NRV vindt het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. In veel gevallen zijn onze zorgverzekeringen niet toereikend in landen buiten Europa. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. U kunt daarom bij ons een annulerings- en/of reisverzekering (met werelddekking) afsluiten via A.S.R. Verzekeringen.
card_travel Kleding
Het is raadzaam om praktische kleding in ‘laagjes’ mee te nemen en om stevige schoenen bij te hebben. In de touringcars of bij sommige restaurants kan soms de airconditioning aanstaan waardoor het fris kan worden. Bij bezoeken aan kerken en kloosters word er van u verwacht dat u netjes gekleed gaat. De schouders van de vrouwen dienen bedenkt te zijn en de mannen dienen lange broeken te dragen.
location_on Nuttige adressen
Ambassade van Portugal
Zeestraat 74
2518AD ‘s-Gravenhage
Tel: 0031 70 363 02 17
E-mail: haia@mne.pt

Nederlandse Ambassade in Portugal
Avenida Infante Santo 43-5
1399-011 Lissabon
Tel: 0035 12 139 14 900
E-mail: lis@minbuza.nl
schedule Openingstijden
De meeste winkels zijn van maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 13:00 uur en van 15:00 tot 19:00 uur geopend. Superstores en winkelcentra in en bij grote steden zijn meestal geopend vanaf 10:00 uur tot vaak laat in de avond. Op zondagochtend is er vaak wel een bakker of kleine supermarkt open.

De banken zijn open van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 15:00 uur. Sommige banken zijn ook op zaterdag ochtend geopend. Het postkantoor is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur.
Museums zijn op maandag gesloten en sommige museums ook op dinsdag.
content_paste Paspoort en visum
Voor een reis naar Portugal heeft u geen visum nodig. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs is wel een vereiste. Uw paspoort of identiteitsbewijs moet nog 90 dagen ofwel drie maanden geldig te zijn.

Als u langer dan 30 dagen in Portugal blijft, of niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit heeft, draagt u zelf zorg voor een eventueel benodigd visum. Neemt u hiervoor contact op met de Ambassade of het Consulaat van Portugal. Uiteraard is het belangrijk om goed op uw paspoort te letten. Wij raden u aan om enkele kopieën van uw paspoort op andere plaatsen dan uw originele paspoort te bewaren. Als u uw paspoort niet nodig heeft, bewaart u het dan in een kluis op uw kamer als dat mogelijk is.
wifi Telefoon en internet
Mobiel bellen is in Portugal vrijwel overal mogelijk. Bijna in het hele land heeft u goed bereik, behalve in dunbevolkte en bergachtige gebieden. Sinds 2017 worden binnen de EU geen roaming-kosten meer in rekening gebracht. De kosten voor gebruik binnen Portugal zijn daarmee gelijk aan die in Nederland en worden verrekend met uw bundel. Vraag uw provider naar de voorwaarden.

Wi-Fi
Alle luchthavens, restaurants, veel restaurants, hotels en bars bieden Wi-Fi. Meestal is dit gratis als u vraagt naar het wachtwoord.
update Tijdsverschil
Tijdens de zomer- en wintertijd is het in Portugal een uur vroeger dan in Nederland.
error_outline Veiligheid
Wij adviseren u voor vertrek de meest recente informatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken te lezen, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie op uw bestemming. Bekijk hier alle praktische reisinformatie over Portugal. (opent in een nieuw venster)

Bent u of uw reisgenoot een lhbtiq+ persoon? Bereid u dan voor op uw reis. (opent in een nieuw venster)

Veelgestelde vragen

Groepsreizen

Wat betekent 'Beschikbaar'?
Wanneer u 'Beschikbaar' vermeld ziet staan bij de door u gekozen reis of reisonderdelen, is er voldoende voorraad aanwezig en kan de reis direct definitief geboekt worden.
Wat betekent 'Op aanvraag'?
Wanneer NRV uw boeking niet direct kan bevestigen, krijgt u bij boeking te zien dat een of meerdere onderdelen van uw reis op aanvraag is. Dit betekent dat wij de beschikbaarheid van de door u gewenste reis of reisonderdelen na moeten gaan bij onze lokale partners. Indien wij uw reservering op de door u aangegeven manier kunnen bevestigen, wordt uw boeking omgezet in een definitieve boeking. In het geval uw aanvraag niet bevestigd kan worden, zullen wij contact met u opnemen om eventuele alternatieven te bespreken. In de regel krijgt u binnen 1-2 werkdagen bericht over uw aanvraag. Wanneer u uw reservering reeds bij ons geplaatst heeft, maar de aanvraag intrekt voordat de gehele boeking akkoord is, is NRV genoodzaakt € 50,- administratiekosten in rekening te brengen. Indien wij de door u geboekte reis niet conform boeking kunnen aanbieden, mag u uiteraard kosteloos van uw boeking afzien.
Wat betekent 'Gegarandeerd Vertrek'?
Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft.

Wanneer het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt neemt NRV ruim van te voren (minimaal 21 dagen voor vertrek) contact met u op. NRV zal haar uiterste best doen om een passend alternatief aan te bieden. Dit alternatief kan bestaan uit bijvoorbeeld een vervoerswijziging in de vorm van een minibus of afhankelijk van de bestemming zelf rijden in een huurauto, Engelssprekende reisleiding en/of andere vertrekdata. Indien dit alternatief voor u niet passend is, ontvangt u de volledige reissom terug.

Het kan tevens voorkomen dat een vertrekdatum of luchtvaartmaatschappij aangepast moet worden in verband met een vlucht- en/ of programmawijziging. Hierover zullen wij u eveneens informeren.

NRV behoudt zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en/of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het reisprogramma aan te passen. Hiervoor kunnen andere voorwaarden van toepassing zijn.
Wat is het minimum/ maximum aantal deelnemers bij een groepsreis?
De groepsreizen van NRV worden uitgevoerd in kleine groepen. Voor onze groepsreizen geldt een minimum en een maximum aantal deelnemers. Hoeveel deelnemers dit betreft is afhankelijk van de specifieke reis. Dit staat bij iedere groepsreis aangegeven op het tabblad 'Data & Prijzen', onder de tabel met vertrekdata.
Waar kan ik de groepssamenstelling zien?
Voor onze groepsreizen kunt u op onze website bij Data & Prijzen achter de gewenste vertrekdatum van de reis op het bovenste icoontje Groepssamenstelling klikken. U ziet dan in percentages de leeftijden en het geslacht van de reizigers die zich hebben aangemeld voor deze reis. De definitieve deelnemerslijst ontvangt u bij uw reisbescheiden.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.
Op welke wijze moet ik de reissom betalen?
De reissom kunt u onder vermelding van uw klant- en factuurnummer via internetbankieren overmaken op de rekening van NRV.

Bankgegevens van NRV:

ING
IBAN (International Bank Account Number): NL49INGB0002183287
BIC (Bank Identifier Code): INGBNL2A

ABN Amro
IBAN (International Bank Account Number): NL37ABNA0515107239
BIC (Bank Identifier Code): ABNANL2A

Betaling per creditcard of contanten is helaas niet mogelijk.
Mijn kinderen gaan mee op reis. Ontvangen zij kinderkorting?
Op onze familiegroepsreizen is kinderkorting altijd van toepassing. Hoe hoog deze korting is verschilt per reis en ziet u bij de reis aangegeven.

Op onze reguliere groepsreizen geldt dat wij voor kinderen een minimum leeftijd van 10 jaar hanteren. Helaas verlenen wij geen kinderkorting op onze reguliere groepsreizen.
Tijdens de mei-, zomer- en kerstvakantie kan voor sommige bestemmingen een afwijkende minimum leeftijd gelden. Gedurende deze periode kunnen kinderen vanaf 8 jaar mee op reis. Wanneer dit van toepassing is, wordt dit specifiek bij de reis vermeld.
Ik heb een speciale wens. Wordt deze ter plaatse gehonoreerd?
Dat een speciale wens ter plaatse wordt gehonoreerd, kunnen wij helaas niet aan u garanderen. Dit hangt namelijk af van de beschikbaarheid en bereidwilligheid van het hotel waar u verblijft. Indien u bij boeking uw speciale wens aan ons doorgeeft, zorgen wij ervoor dat deze als preferentie in uw boeking wordt opgenomen zodat onze agent en de hotelier hiervan op de hoogte zijn. Indien mogelijk, houden zij hiermee rekening.

Heeft u speciale dieetwensen of dient u op doktersadvies speciale medicijnen mee te nemen op vakantie, brengt u ons hiervan dan op de hoogte zodat wij de luchtvaartmaatschappij hierover kunnen informeren.
Kan ik mijn reis verlengen?
Onze reizen kunt u in de meeste gevallen verlengen. Onder het tabblad Verlengen/Upgraden/Extra's kunt u de mogelijkheden tot verlenging van de door u gewenste groepsreis inzien.
Uiteraard kunt u ook telefonisch (+31 (0)70 3076700) of per e-mail (info@nrv.nl) contact met ons opnemen zodat wij u nader kunnen informeren.
Kan ik als alleenreiziger een kamer met een andere alleenreiziger krijgen?
Nee, als u alleen reist, krijgt u een kamer voor uzelf. Wij werken hierbij niet op indeling.

Belangrijke documenten

Op welke wijze ontvang ik mijn boekingsbevestiging en andere belangrijke informatie?
Uw boekingsbevestiging annex factuur zult u per e-mail van ons ontvangen, net als de reisbescheiden en overige belangrijke informatie.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uw reisbescheiden ontvangt u ongeveer zeven tot tien dagen voor vertrek. De reisbescheiden bevat belangrijke informatie zoals uw e-tickets, de contactgegevens van NRV en onze lokale partner, de hotellijst en de vouchers. Uw reisbescheiden ontvangt u per e-mail.
Wat zijn e-tickets?
Een e-ticket is een elektronisch ticket. Uw e-ticket is het bewijs van uw geboekte vlucht en zult u per e-mail bij de reisbescheiden ontvangen.
Waar moet ik aan denken als ik met kinderen reis?
Het is mogelijk dat de autoriteiten van de bestemming die u bezoekt nadere vereisten stellen in geval ouders met minderjarige kinderen reizen. Dit kan ook het geval zijn wanneer één ouder met een kind reist. Ook in dit geval bent u er zelf voor verantwoordelijk dat u in het bezit bent van de juiste documenten om te kunnen reizen. NRV kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun minderjarige kind (= t/m 17 jaar) moeten bij reizen buiten het Schengengebied aan kunnen tonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind én toestemming hebben van de andere ouder om met hun kind naar het buitenland te reizen. Om problemen aan de grens te voorkomen adviseren de Rijksoverheid en de Koninklijke Marechaussee om de volgende documenten mee te nemen:
▪ Formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland (verkrijgbaar in het Engels)
▪ Kopie paspoort van toestemming gevende (niet meereizende) ouder(s)
▪ Recent uittreksel gezagsregister
▪ Recent uittreksel BRP van het kind

En eventueel:
▪ Uitspraak van de rechter over gezag en omgang;
▪ Het ouderschapsplan;
▪ Geboorteakte van het kind.

Ook andere personen die met een minderjarig kind reizen (bijvoorbeeld grootouders) moeten over bepaalde documenten beschikken. Wij adviseren u tijdig de juiste documenten aan te vragen. Voor uitgebreidere informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.
Aan welke vereisten dient mijn paspoort te voldoen?
U bent zelf verantwoordelijk voor een geldig paspoort en de vereiste reisdocumenten, zoals een visum (indien van toepassing). Voor de meeste bestemmingen dient uw paspoort bij thuiskomst nog zes maanden geldig te zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de landinformatie van uw bestemming op nrv.nl. Tevens kunt u de ambassade/het consulaat raadplegen om u te laten informeren over de specifieke vereisten.
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens achteraf nog wijzigen/invullen?
Na uw boeking ontvangt u van ons een inlog op Mijn NRV. Via dit portaal kunt u uw gegevens nog aanvullen of wijzigen. Het is ook mogelijk uw gegevens per mail of telefonisch aan ons door te geven. Wij verwerken het dan in uw boeking.
Heb ik voor mijn bestemming een visum nodig?
Voor veel landen is een visum verplicht om het land in te kunnen reizen. Voor sommige landen kunt u bij aankomst een visum kopen, bij andere landen dient u dit visum reeds vooraf thuis aan te vragen. Op onze website kunt u bij de landinformatie van het betreffende land hier meer informatie over vinden. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van een visum. NRV is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die voortvloeien uit het feit dat u niet in het bezit bent van een correct visum.
Ik reis naar of via de VS. Zijn er nog nadere vereisten waaraan ik moet voldoen?
Wanneer u naar of via de VS reist dient u rekening te houden met het volgende:

U bent verplicht reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming (ESTA) of een visum te hebben, voordat u aan boord kunt gaan van een vliegtuig of schip naar de VS. Een ESTA is sneller en goedkoper om te regelen, de kosten zijn circa 21 USD. Voor een aanvraag en meer informatie kunt u naar de website van ESTA gaan. Wij raden u aan de aanvraag tijdig in te dienen. Als geen toestemming wordt gegeven, dient u een visum aan te vragen via het Amerikaanse consulaat.

De ESTA autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 2 jaar of tot de datum waarop uw paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer etc. moet u wel per reis actualiseren.

ESTA geldt alleen voor landen (en hun staatsburgers) die aan het Visa Waiver programma meedoen, waaronder Nederland. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen. Daarnaast zijn er ook een aantal andere uitzonderingen om te kunnen reizen met een ESTA: als u in of na maart 2011 in Iran, Irak, Noord-Korea, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen bent geweest, kunt u niet meer met een ESTA reizen. U bent dan verplicht om een visum aan te vragen. Het heeft in dit geval geen zin om een nieuw paspoort aan te vragen, daar u naam gekoppeld is aan uw bezoek. Hetzelfde geldt voor reizigers die na 12 januari 2021 in Cuba zijn geweest. Meer uitgebreide informatie treft u aan op deze website.

Indien u via de VS met kinderen reist, dient u naast ESTA, ook rekening te houden met het volgende: wanneer er één of meerdere kinderen bij u in het paspoort staan, dient voor elk kind een visum of een eigen paspoort aangevraagd te worden. Kinderen dienen dus in het bezit te zijn van een eigen paspoort of een visum.

Een visum kunt u aanvragen op de website van het Amerikaanse Consulaat, dit kost € 140,-. Vervolgens krijgt u een link toegestuurd waarmee u een afspraak kunt maken op het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam. U kunt rekening houden met een totale procedure van ca. 4 weken. Het visum is vervolgens 10 jaar geldig. Let u wel op dat als u een nieuw paspoort moet aanvragen, dat er bij uw oude paspoort op de visumpagina geen gaten gestanst worden.

Voorbereiding op uw reis

Waar vind ik informatie over mijn reis?
Op onze website treft u heel veel informatie over onze reizen en reisonderdelen aan. Wanneer u op de door u gewenste reis of het door u gewenste reisonderdeel klikt, zult u een uitgebreide beschrijving van het programma/ reisonderdeel aantreffen, een overzicht van de onderdelen die inbegrepen zijn, extra informatie behorende bij de reis/ het reisonderdeel, eventuele extra opties, zoals upgrades en verlengingen, en ervaringen van NRV reizigers die u voor zijn gegaan. Tevens treft u bij onze groepsreizen en privéreizen een overzicht van de voorbeeldhotels aan en de optionele excursiemogelijkheden ter plaatse.
Moet ik nog speciale gezondheidsmaatregelen treffen?
Uiteraard is het van groot belang dat u zich goed voorbereidt wanneer u een verre reis gaat maken. Voor de voorbereiding van uw reis kunt u onder andere onze website raadplegen. Onder de land-/ reisinformatie staat altijd een kopje 'Gezondheid & Vaccinaties' opgenomen om u zo goed mogelijk te kunnen informeren.
Wij adviseren u altijd een deskundige te raadplegen wat betreft de benodigde vaccinaties. Dit kan bij de GGD, uw huisarts of bijvoorbeeld via thuisvaccinatie.nl.

Bij het maken van een verre reis is het aan te raden middelen tegen uitdroging, reisziekte, diarree of verstopping mee te nemen in uw toilettas.

Let u altijd op de kwaliteit van het drinkwater. Het verdient aanbeveling steeds gezuiverd water in flessen te kopen.
Kan ik online inchecken voor mijn vlucht?
Of u online kunt inchecken voor uw vlucht hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het inmiddels vanaf 24 uur voor vertrek mogelijk om online in te checken zodat u op de luchthaven alleen nog maar uw bagage hoeft af te geven. Helaas is het voor groepsreizen niet altijd mogelijk om online in te checken.
Wanneer dien ik aanwezig te zijn op de luchthaven?
Wij adviseren u om minimaal 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Houd u rekening met drukte op de wegen en op het spoor richting de luchthaven. Houd u er tevens rekening mee dat u na de check-in nog de paspoort- en veiligheidsformaliteiten dient te doorlopen en dat de afstand van de check-in balie naar uw gate groot kan zijn, wat ook de nodige tijd in beslag kan nemen.

Tijdens uw reis

Word ik bij aankomst op de luchthaven verwelkomd?
NRV heeft geen balie op de luchthavens. U zult dan ook niet voorafgaand aan uw vlucht door één van onze medewerkers worden verwelkomd. Uw e-tickets heeft u reeds per e-mail ontvangen zodat u zelf kunt bepalen hoelang van tevoren wenst te arriveren. Wij raden u overigens wel aan om tijdig aanwezig te zijn op de luchthaven.
Word ik bij aankomst op de bestemming verwelkomd?
Of u bij aankomst op de bestemming zal worden verwelkomd door onze plaatselijke vertegenwoordiger hangt af van de reis/ het reisonderdeel dat u bij ons heeft geboekt. Indien u bij aankomst zal worden verwelkomd, staat dit expliciet in de beschrijving van uw reis opgenomen.

In de meeste gevallen wordt u bij onze groepsreizen en privéreizen bij aankomst verwelkomd. Heeft u uw reis zelf samengesteld dan zal u ter plaatse worden verwelkomd wanneer u een transfer of bijvoorbeeld een meet & greet heeft geboekt.
Waar kan ik ter plaatse terecht in geval van vragen?
In geval van vragen kunt u ter plaatse terecht bij uw chauffeur of gids. Wanneer deze uw vragen niet kunnen beantwoorden of wanneer u niet door reisleiding wordt begeleid, adviseren wij u contact op te nemen met ons lokale agentschap. De contactnummers van onze contactpersoon ter plaatse staan altijd aangegeven in uw reisbescheiden. Mocht uw vraag niet afdoende zijn beantwoord dan kunt u uiteraard ook contact opnemen met NRV. Houdt u rekening met het tijdsverschil. Alleen in geval van nood zijn wij 24 uur (telefonisch) bereikbaar.
Hoe werkt het met de fooien?
Mensen die in het toerisme werkzaam zijn, zijn vaak in grote mate afhankelijk van fooien van reizigers. Wij raden u dan ook aan om gul hiermee om te gaan.

Maakt u een groepsreis dan zal uw reisleid(st)er bij aanvang van de reis zorgdragen voor het samenstellen van een fooienpot. Deelname aan de fooienpot geschiedt op vrijwillige basis en wij adviseren u om rekening te houden met een bedrag van circa €5,- per persoon per dag (dit is afhankelijk van de bestemming die u bezoekt en kunt u bij de landinformatie van uw bestemming terugvinden). Uw reisleider zal namens de groep een fooi geven aan mensen die u als groep een service verlenen. U kunt hierbij denken aan de kofferjongens, bedienend personeel etc. Uiteraard houdt uw reisleider een overzicht bij van de uitgaven en heeft u te allen tijde inzage hierin.

Maakt u een privérondreis of heeft u gekozen voor de reisvorm zelf samenstellen, dan kunt u ter plaatse ervoor kiezen om zelf de fooien te beheren en naar eigen inzicht te geven of om dit door uw gids te laten doen, indien u begeleid wordt. Onze lokale vertegenwoordiging geeft u graag richtlijnen zodat u op de hoogte bent van wat ter plaatse gebruikelijk is.
De reis verloopt niet zoals verwacht. Wat moet ik nu doen?
Ondanks onze inspanningen om uw reis helemaal naar tevredenheid uit te voeren, kan het voorkomen dat tijdens uw reis iets niet naar wens is. Mocht dit het geval zijn dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen: achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hier voor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.

Na afloop van uw reis

Waarom wordt na afloop van de reis een enquête toegestuurd?
Na afloop van de reis vragen wij u een enquête in te vullen waarin u uw bevindingen over uw reis kenbaar kunt maken. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteitsnormen handhaven en deze aan u als reiziger garanderen. De enquêtes zullen intern door ons worden verwerkt en indien nodig dan wel wenselijk, zullen aanpassingen worden gemaakt om de uitvoering van de reis te bevorderen.
Ik heb een klacht over mijn reis. Waar moet ik deze indienen?
Wanneer u een klacht heeft over uw reis dan vragen wij u dit reeds op de bestemming kenbaar te maken bij uw reisleiding of onze lokale partner, zodat met uw persoonlijke wensen rekening kan worden gehouden en uw reis alsnog naar tevredenheid kan plaatsvinden. Mocht het ter plaatse niet naar tevredenheid worden opgelost dan verzoeken wij u contact op te nemen met NRV in Nederland zodat wij in de mogelijkheid worden gesteld uw klachten op te lossen; achteraf is dit immers veelal niet meer mogelijk. Mocht u na afloop van uw reis bepaalde zaken onder onze aandacht willen brengen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Klik hiervoor het Contactformulier Afdeling Customer Experience. Onze Afdeling Customer Experience zal vervolgens contact met u opnemen.